Sedm sezon testování stanu - Jak vybrat ideální stan na motorku?

Kempování má mnoho podob. Uchylujeme se k němu když nechceme utrácet za hotely a výletní rozpočet raději čerpáme v pobřežních restauracích. Když chceme utéct z komfortu každodenního městského života a pocítit romantiku těsnějšího soužití s přírodou - což funguje přesně do momentu prvního útoku mračna komárů. Nebo když už celý týden nadáváme na kufry zbytečně zaplněné nadýchanými péřovými spacáky, abychom přes všechnu lenost sami sobě dokázali, že ty krámy netaháme zbytečně. A konečně, když po šesti hodinách opravování spojky daleko od civilizace už ani není kam jet. Což je vůbec nejlepší situace, protože bez možnosti zabouchnout za sebou dveře auta, jednoduchý luxus stanu oceníte ze všeho nejvíc. I přes všechna mračna komárů.

Cestou nebudou jen teplé letní noci...

Za ta léta, kdy jsem po kempech hlavně šetřil na benzín a restaurační relax, jsem ve stanech zažil všechno. Spoustu klidných nocí v opuštěných Pyrenejích, kdy jsem se spíš dlouho válel před stanem a zíral na hvězdy, což je jedna z činností velmi uklidňujících a zneklidňujících zároveň, pokud se pustíte do úvah o svém úkolu ve vesmíru. Nesmírné jarní lijáky v Alpách, kdy všude kolem mého soukromého ostrova z rozbouřené hladiny trčela jen ta nejdelší stébla trávy. Při vší víře v úvahy konstruktérů už jsem uvnitř měl všechno sbalené a byl připravený k evakuaci na záchranné karimatce. Vichry na pobřeží skotských ostrůvků, které by jistě vyřešily problém kůrovce na celé Šumavě, protože i v závětří mohutných keřů plátno stěn útočilo na spacáky, přikrčené na opačné straně. A nepočítané světelné show blesků, na nekrytých pláních, kde si v duchu opakujete poučky o Faradayově kleci. Chybí mi už jen průměrná sněhová bouře a déšť žab, ale pro účely recenze si myslím vystačíme s něčím obvyklejším. Poznámka: Málo který stan bývá například neprůstřelný.

Trimm Largo D si se mnou během sedmi sezon (pořízeno 2012... jak to letí!) cestování prošel vším jmenovaným. Dodnes do něj neteče, pružné duralové tyčky jsou pořád rovné a nemám důvod jej měnit. Proto si dovolím doporučit jej i vám, jako motorkářský ideál. Chcete-li vědět proč, čtěte dále.

_MG_7151-X3

 Jak vybírat stan a proč se u toho zamyslet

Trimm Largo D v konfiguraci pro 4 osoby jsem pořídil poté, co se předchozí stan nevratně polámal v jedné z obvyklých skotských bouří. Výběr se touto zkušeností zúžil na kovové konstrukce. Přes věhlas všech kosmických technologií, duralová trubka toho pořád vydrží víc. Minimálně tehdy, pokud stan nemá být v ceně menšího raketoplánu.

Dramatická chvíle před bouří každého naučí, že půlhodinové budování přístřešku není zrovna ta správná zábava. Konstrukce tedy musí být co nejjednodušší na stavbu. Pokud máte například tyčky něčím protahovat, nejhůře tunelem skrz celou plachtu, určitě to nepůjde snadno. Tyčka se stokrát zasekne stejně magicky, jako se zamotají sluchátka jen chvíli odložené v šuplíku. Trimm složíte pod minutu. Stačí konci tyček trefit kovová oka v rozích stanu a je vyhráno, vnitřek stanu se na vzniklé oblouky nacvaká odolnými háčky. Přehodíte vrchní plachtu a tu opět jen v rozích cvaknete čtyřmi přeskami. Hotovo. Jasně, je tu ještě pár suchých zipů na upevnění plachty k tyčkám, ale ty nejsou potřeba, dokud nečekáte pořádný vichr. Stejně tak při kolíkování k zemi si vystačím s uchycením v rozích.

Ale když je hnusně a jen trochu šance bydlet pod střechou, udělejte to. Dejte peníze za hotel a v klidu si odpočiňte. Vždycky je lepší ráno cvaknout kufr na motorku před hotelem a vyjet po dobré snídani v restauraci, než se rozespale brodit podmáčenou trávou a hledat plácek na odložení půlky bordelu, co potřebujete naskládat do kufru až na zabalený stan.

DSC00769-X3

Čímž se dostáváme k balení. Stan je poměrně těžká věc, a těžké věci mají být na motorce úplně nejníž. Nižší těžiště znamená lepší ovladatelnost. Takže je lepší stan na dně bočního kufru nebo brašny, než přikurtovaný soustavou pavouků na zahrádce vrchního kufru. Proto jsem vybíral stan, který má natolik skládací tyčky, že se vejde do kufru. Trimm je jeden z nejkratších a vejde se tak i do offroadových bočních brašen Enduristan Monsoon 3, které vozím na XT. Úplně přesně též zapadne na dno bočních kufrů BUMOT.

BUMOT EVO-6816

Příjemné je také standardně dodávané pouzdro stanu. Stan do něj úplně zapnete i v případě, že jej v rychlosti v dešti neforemně zmuchláte bez většího promyšleného skládání. Samo pouzdro má vlastní kompresní popruhy, něco jako pouzdra na spacák, takže při troše šikovnosti a strategie nezničíte na pouzdru ani zipy. Oceňuji to pokaždé, když se snažím jakoukoli jinou věc nacpat do originálního obalu, což je zpravidla nemožná mise.

_MG_0327-X3

Proč mít stan pro čtyři, když pojedu sám?

Stan je ze všech věcí asi to největší, co povezete s sebou. Na trhu je jistě hromada stanů pro jednoho, případně pro dva hubené cyklisty. V praxi se takové kempování v prostoru jen o něco větším, než spacák, hodí jako trénink na pohřbení zaživa. To si s romantikou divokého kempování nějak neumím spojit. Jsem zvyklý rozbordelit na třetině plochy obsah kufrů, hledaje čisté oblečení a poslední proteinovou tyčinku, která je zpravidla někde na dně. Třetinu stanu pak zabere bágl s foťákem, helma a rozložené motorkářské hadry. Dost by mě zajímalo, kam je nacpou obyvatelé textilní rakve. Do kufru na motorku těžko, takže v nich nejspíš tráví i noc. Stan pro čtyři už ve sbaleném stavu není o moc větší, než verze pro dva. A znamená královský prostor. Nebo pohodlí tak akorát pro dva motorkáře.

i-bzTMQjJ-X3

Trimm Largo D. Podle mého pečlivého výběru nejlepší kombinace parametrů, sbaleného rozměru, rozbaleného prostoru, odolné konstrukce a rozumné ceny. Stan můžete mít přímo od nás z eshopu. Nebo se na něj přijeďte podívat a zkusit si, jak vám pasuje do kufru.

Chcete další dobrou radu? Do stanu si pořiďte nejpohodlnější karitmatku na světě. Vyrábí jí Klymit a píšu o ní tady.

_MG_2356-X3

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.