Recenze brašen Enduristan Monsoon 3

S pořízením terénní motorky jsem strávil dlouhé chvíle online i v obchodech, abych stroj vybavil pro plánovaná dobrodružství. Pátrání kolem enduro motorek mě přivedlo k úzce specializované značce zavazadel Enduristan, která výběrové řízení nakonec vyhrála i díky spoustě osobních referencí kamarádů, kteří už jejich brašny na motorkách vozili.

Monson-0058

Brašny Enduristan jsou vodotěsné a jen tak je nezničíte. To jsou dva nejdůležitější argumenty pro offroadové jezdce. Protože když bude motorka ležet na brašně v kamenitém brodu, potřebujete tyhle vlastnosti, abyste večer měli něco suchého, do čeho se oblečete. Odolnou konstrukci v tomto případě nenahradí žádné pohádky pracovníků marketingu. V offroadu potřebujete funkci - a tak je Enduristan stavěný.

LUSA-005_005

Základem všeho je třívrstvá konstrukce, která odolá vodě, ošoupání a protržení. I kdybyste prošoupali dvě vrchní vrstvy, pořád jsou vodotěsné. Srovnání proti obyčejným brašnám s pláštěnkou nemá smysl, takové do offroadu nikdo nevezme. Zajímavější je pak snadné srovnání s naprostou většinou jednovrstvých brašen, kde je každé poškození daleko vážnější.

Na mé cestě Rumunskem byly brašny každý den pod náporem cákajícího bahna, sem tam omývané deštěm, často drásané větvemi a křovím v úzkých lesních pasážích a hlavně i trochu přeložené věcmi. Fungovaly i jako tlumič pádu, když sebou motorka v lese plácla a svezla se po kopci. Byl to onen legendární pád ze stojánku na nejistém podloží, zatímco jsme tahali jinou motorku zpátky na cestu. Jediná údržba, kterou po výletě potřebovaly, byla pořádná lázeň. Prostě jsem je naházel do vany, vykoupal, vykartáčoval, osprchoval a nechal okapat.

Monson-0107

Shodou náhod je 60 litrový objem brašen přesně odpovídající všem sbaleným věcem na jakkoli dlouhé cesty s kempováním. A to včetně tak neforemných položek, jako jsou tenisky číslo 47. Netuším, jaká je papírová nosnost brašen, ale víc by utrpěly už asi jen na služební motorce uměleckého kováře.

Pro představu - tyto dva odstavce můžete klidně vynechat - do brašny se na šíři přesně vejde mnou výrazně doporučovaný stan Trimm pro čtyři (hubeňoury). K tomu péřový spacák, miniaturní superpohodlná karimatka Klymit, starý obal od lékárny s náhradními šroubky, žárovkami a nějakým nářadím, lékárna podle vyhlášky, velká lékárna pro přežití v divočině podle vojáků, krabice s léky od průjmu po zácpu, teplé vložky do hadrů, nepromoky, goráčové rukavice, nějaká ta trika, trenky, fusky, džíny, nabíječky a takové věci, cestovatelský zápisník a mapy.

Do Rumunska si nemá cenu balit jídlo nebo varič, protože ve zdejší cenové hladině je jednodušší se nechat obskakovat číšníky. Ale pro případ nouze (a každodenní mlsání) mám na padacích rámech další malé brašny Enduristan, obsahující vpravo všelijaké tyčinky a vlevo nepostradatelnou stříbrnou pásku 3M a náhodné drobnosti. Leathermana a švýcarský nožík mám vždycky po kapsách.

Monson-0347

Brašny Monsoon 3 typicky drží na motorce dvěma masivními popruhy přes sedlo. Na mých nosičích Outback Motortek lze popruhy protáhnout horními očky na rámech a brašny už se nemají kam hnout. Vlastně by je stačilo připnout plastovými stahovacími pásky, což by zajistilo snazší přístup pod sedlo pokaždé, když jsem měnil pojistku k nabíječce, ale při každodenním odstrojení motorky by neúměrně rostla spotřeba pásek. Popruhy u sebe drží jen suchý zip, ale takové plochy, že byste na nich mohli tahat GSo z bahna. Užšími pásky pak brašny sepnete vzadu mezi sebou a vpředu k zadní stupačce.

Brašny můžete takhle mít i na motorce bez nosičů, což je výhodné pro úsporu celkové šířky stroje. Až se budete příště prodírat trním zarostlou cestou v rumuských horách, budete rádi za každý centimetr. To platí i pro každodenní adventure v městských zácpách. Naštěstí na brašnách nejsou žádná cingrlátka, takže se nemáte čím chytit za šípkový keř a v koloně brašny spíš leští, než škrábou. Jako hadraplán. V každém případě se počítá i těch pár kilo ušetřené váhy.

A teď trocha kritiky. K brašnám můžete mít další pružné popruhy pro zpevnění uchycení na nosiče. Nic proti tomu, že se jimi dá daleko lépe rozložit váha brašny na nosič. Ale i když budete zírat na obrázkový návod, na první pohled je naprosto nepochopitelné, čím máte tu věc provléknout, kam napnout a kde zacvaknout. Zvládl jsem to až u dvojího shlédnutí návodu na youtube. U druhé brašny jsem si ho pustil potřetí. Byl jsem vždycky vnitřně pyšný na svou prostorovu představivost, takže mě uklidnilo až ujištění dvou zákazníků, kteří na tom byli stejně. I když už jste tedy úplně sami postavili deset skříněk z Ikea, nestyďte se potupně zírat na video.

K brašnám se v základu dodávají vnitřní přepážky na suchý zip, kterými můžete prostor rozdělit pro minimalizaci bordelu. Ale mě se vše lépe skládalo bez nich. Praktické je však vložit do brašen v základu dodávané plastové výztuhy, které se chytí vpředu a vzadu na suchý zip a i prázdné brašny pak stále drží pevný, hranatý tvar.

Monson-010

Kdyby se vám přece něco nevešlo, brašny se dají snadno modulárně rozšiřovat, upevněním dalších brašen s tajemným názvem XS na připravená očka taktického střihu. Je to ten typ, na který můžete připásat jakékoli taktické vybavení, třeba pouzdra na nože nebo zásobníky do samopalu a podobné věci.

LUSA-005_002

Praktickým detailem jsou pak velká reflexní loga Enduristanu z obou stran, takže při večerním přejezdu na hotel budete na silnici pěkně vidět. Zkušenost ukázala, že zadní světlo motorky, i odrazka, umístěná v ose kola, se v terénu zacáká bahnem tak, že vůbec nesvítí. Odrazky na brašnách, dál od středu kola, na tom byly přece jen trochu lépe.

V rámci filosofie obchodu Motorkářův průvodce tak mohu Enduristan Monsoon 3 osobně doporučit i vám, protože jsem se sám přesvědčil, že fungují skvěle.

Motorkářův průvodce má tyto brašny vždy skladem. Přijeďte si je vyzkoušet přímo na svou motorku!

Monson-0379

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.