Věčná otázka - kufry nebo brašny?

Podívejme se na zavazadla analyticky, tedy z pohledu přínosů a rizik. Jako obvykle svá moudra sem tam poschovávám do historek ze života, abyste si nemysleli, že vám radí někdo, kdo jel dvakrát kolem komína s ledvinkou kolem pasu. Jestli máte volnou jen minutu, přeskočte na srnutí.

První brašny na motorku jsem si vyrobil v době, kdy jsem chtěl čopra. Padlo na to spoustu černé koženky, cvočků, fantazie a nějaké ty náplasti.

s-l300

Slavnostně jsem je instaloval na zadní blatník Pionýru 550, byť ani s nimi nevypadal o moc víc jako vytoužený Harley seriálového Odpadlíka, jehož brašny s ukrytou brokovnicí mě inspirovaly. Ale celkový užitek na cestách s všemožnými následnými dvoutakty byl nesmírný, neb přežily bez potíží dodnes. (Na je fotce Odpadlík, nikoli Já na Pionýru. To jen pro pořádek.)

Čoprácké brašny se moc nehodily na další motorku, Buell XB. Jediný vhodný tankvak byl na první pohled příšerně drahý a doprava z Anglie mě tehdy stála další tisícovku. Dneska má moje první FAMSA za sebou kolem 150 tisíc kilometrů, je pravda trochu vybledlá, ale funguje pořád a vozí se i na Hondě. Z obou příběhu plyne poučení, že kvalitní textilní (koženková) zavazadla můžou vydržet klidně tak dlouho, jako kufry. Ale...

Na bočních brašnách jsem ušetřil, neb stály půlku. Byly značky Kappa (přebrandované Givi), a nevypadaly špatně. Jejich drobná nevýhoda spočívala v životnosti tří dnů, než praskly první švy, což se postupem času nelepšilo. (Takže pavouky.) K brašnám dodané pláštěnky se brzy roztrhaly pouhým větrem, což mi udělilo životní lekci v balení věcí igelitových tašek. Viděno touto optikou, možná jsem měl přes sedlo raději přehodit vlastní koženkovou produkci.

Autentická fotka rozpadajících se brašen s nosnými pavouky nedefinované značky, pořízenými u otce v garáži. Napadá mě, že jsem je dodnes nevrátil.

P7173450 

I pořídil jsem si první kufry a byl jsem nadšený. A tady už se konečně dostáváme do bodu, kde si společně uvědomíme pár základních myšlenek...

A nebo jinak:

Všechny výhody kufrů znáte a proto je chcete pokaždé, když se vztekáte s neforemnou brašnou. Až tehdy, když si budete chtít užít (1.) sportovní svezení v Alpách nebo (2.) se vydat do terénu, vrátíte se k brašnám. Nepochybuji.

1. Jezdit na sportovní motorce po Alpách je droga. Když už jsem se dopracoval k tomu, že můžu jezdit do Alp na Buellu jen s kreditkou, stačí mi na všechno malá brašna za sebe, které si všimu, až při pohledu na panorámata přes siluetu motorky před kavárenským stolkem. Cokoli většího vás bude při sportovní jízdě nějak omezovat a rozčilovat. Protože boční kufry mají aerodynamiku nočního stolku a dozadu a vzhůru vytřčený topcase v každé zatáčce plive do tváří konstruktérů, kteří rok přemýšleli, jaký bude mít vaše motorka úhel řízení, rozvor, tlumiče a takové věci.

2. Jezdit v terénu je podobně zábavné, jako brousit stupačky na průsmyku. Když to zkusíte, zjistíte, že jakákoli motorka se ovládá lépe, pokud není obložená kily hliníku, která posunují těžiště zbytečně vysoko. V terénu je také nečekaně snadné zavadit bočním kufrem o zákeřně rostlou skálu či pařez a následně padat na ústa. Proto mám dodnes v pravém kufru díru a v terénu už je nechci vidět. Spousta lidí už si také při vyrovnávání pádu šláplo na zem, bota se o něco zachytla, načež je přes nohu vzala tvrdá hrana kufru. Měkká brašna vám nohu asi nezláme. Zkušení adventure jezdci sedlají menší cestovní nebo ostrá endura a balí se do odolných vodotěsných brašen. A nedělají to jenom proto, že to vypadá víc dobrodružně.  

Co byste měli vyžadovat při výběru brašen
  • Odolné materiály, které jen tak neprodřete. I zatavený igelitový pytlík je vodotěsný, dokud o něj nezavadíte přezkou boty, nebo vám na něj spadne motorka.
  • Robustní zipy a pevné spojovací prvky, protože i jedna ulomená nejlevnější plastová přezka z Číny vás odsoudí ke kurtování báglu gumovými pavouky.
  • Promyšlené upevnění na motorku, abyste netrávili půl dne montáží a demontáží brašen před hotelem.
  • Moje osobní doporučení pro inspiraci - na sportovní motorky na míru designované tankvaky FAMSA, na adventure ježdění pak vodotěsné švýcarské brašny Enduristan.https://cdn.myshoptet.com/usr/www.motorkaruvpruvodce.cz/user/shop/big/1026-4.jpg?5a25bb2d
Co byste měli vyžadovat při výběru kufrů
  • Upevnění na nosné rámy rychloupínacím mechanisem na zámek, protože montovat kufry na motorku napevno přes tzv. "puky" budete nenávidět pokaždé, když si ně kufr budete chtít chtít sednout v kempu.
  • Odolnou konstrukci, která se nezkřiví po prvním pádu, protože pak už kufry správně nedovřete a poteče do nich. Dobré plastové kufry jsou v tomhle lepší, protože pruží (ale z levných máte trsátka).
  • Očka na víku kufru pro připevnění dalších věcí, protože občas se neudržíte a s balením to trošku přeženete. Pak použijete nejgeniálnější zavazadolo ze všech - multipavouk, neboli gumovou síťku se šesti kovovými háky.
  • Motorkářův průvodce dodává kufry BUMOT, protože mají patrně nejpěvnější konstrukci se 4mm hliníku na spodní hraně a 2mm všude jinde. A mají všechno ostatní, co je potřeba.https://cdn.myshoptet.com/usr/www.motorkaruvpruvodce.cz/user/shop/big/1209-10.jpg?5a574db3
A na závěr slibované krátké shrnutí.
V čem vítězí brašny:
  • bezpečnost jezdce, zejména pro enduristy. Protože pokud si při pádu šlápnete na zem a vezme vás přes nohu hrana kufru, bolí to daleko víc, než brašnou.
  • hmotnost, zejména pro enduristy. Protože relativně vysoko montovaná váha zvedá těžiště a znesnadňuje ovládání motorky. Top case do terénu nepatří.
  • brašna nacpaná oblečením je dobrý tlumič pádu z malé rychlosti, typicky při manévrování ve složitém terénu. To znamená menší riziko poškození podsedlovky a kvalitní brašny takový pád přežijí bez úhony.
  • celková šířka motorky, pro všechny. Protože spoustu brašen můžete používat i bez podpůrných rámů těsně k motorce. A užší motorka se lépe vejde do kolony, nebo na lesní cestu. Nebo kamkoli. Tohle edukativní video už snad viděli všichni, ne?
  • cena. Zpravidla. Skoro cokoli lze objednat z číny za dva dolary, ale nejspíš to nebude úplně ono.
V čem vítězí kufry
  • bezpečnost věcí, zejména mezi lidmi. Protože vypáčit kovový kufr dá o trochu větší práci s pořádným šroubovákem, než souboj brašny vs. zavírací nožík, který loupežníci mívají častěji.
  • Komfort balení, protože do kufru věci házíte jako do skříně. I když na druhou stranu, pozor na rachtání nářadí o hliníkovou stěnu.
  • Komfort montáže - tedy pokud máte dobré kufry s rychloupínáním na nosné rámy jedním zámkem a nemusíte nic rozebírat, abyste je sundali.
  • Kufry fungují jako padací rámy - Buell i Varadero s kufry jsou široké jako 3/4 běžného vozu, takže kufr se vždycky opře o zem jako první. A tady začíná hrát roli pevnost kufru i nosného rámu.
  • Jiné použití - na kufru se pohodlně sedí v kempu a ještě to vypadá nesmírně adventure. Kufr skvěle poslouží jako stolek při snídani v divočině. Na kufr můžete postavit břichem motorku, když potřebujete sundat kolo. Kufr zkrátka výborně funguje jako dražší alternativa obyčejného, šikovně řízlého špalku.

* * * * *

Ale pak se někdo zamyslí a řekne si, že by mohl mezi brašnami a kufry udělat rozumný kompromis. Totiž brašny, které na motorku cvaknete stejně snadno, jako kufr - dokonce na stejné nosiče. Brašny, které jsou dostatečně pevné, že drží tvar a zároveň pořád textilní, takže vám v terénu nepřerazí nohu. Vodotěsné. A váží daleko méně, než hliníkové plechy. Podívejte se na BUMOT Extremada.

Akorát na to sezení v kempu si musíte přibalit špalek.

index