Co sbalit? Díl 3. Stanujeme

Možnost přespat kdekoli u cesty je cenově výhodná alternativa ubytování, s bonusem zdarma získaného pocitu většího dobrodružství. Někdo si vystačí s celtou a několika nalezenými klacky pro zbudování přístřeší, leckdy ale potkáte motorkáře, kteří před dvoupokojovým stanem sedí u cestovního grilu na skládacích židličkách a div že nepopíjejí víno z broušeného skla. Podívejme se na zkušenosti s vybavením, které je rozumnou kombinací pohodlí a minimálních nároků na zavazadlový protor.

Nepotřebujete vykoupit outdoorový obchod. Potřebujete jen stan, spacák, karimatku, světlo a něco na ohřátí večeře. (A něco k večeři.) K posezení a stolování využijete kufry, čímž ušetříte spoustu místa a ještě to vypadá lépe na fotkách.

Stan. Výrobci stanů počítají ve svých idealizovaných popisech s obsazením stanu hubenými turisty, kteří nemají nic s sebou. Pokud tedy vybíráte stan, označení kapacity v lidech dělte dvěma. Stan dimenzovaný pro jednu osobu bude jistě ve sbaleném stavu jeden z nejmenších, ale noc v něm nebude nic pro klaustrofobiky. Nebo pro ty, co se v noci moc vrtí a převalují. Zapomeňte na to, že byste si k sobě vzali třeba jen batoh s nejcennějším vybavením, natož helmu nebo motorkářskou bundu a kalhoty.

Léta jsem sám pro sebe používal stan pro dva. Nedomyšlená konstrukce se nepohodlně dlouho budovala a nosné tyčky zůstaly i po poskládání natolik dlouhé, že jediný způsobem přepravy bylo přikurtování přes zadní sedlo. Po těchto zkušenostech - a poté, co tyčky už na třech místech jistila dlaha ze stříbrné pásky - byly parametry pro další výběr jasné: Minimální rozměr sbaleného stanu, kovové tyčky, jednoduchý systém stavění a dostatečný prostor. Předpokládal jsem, že všechny stany jsou dnes už dostatečně nepromokavé a nebudu poptřebovat žádnou extrémní odolnost.

Po přečtení celého internetu a hodin porovnávání jsem skončil u českého výrobce a stanu Trimm Largo D, protože se jako jeden z mála sbalený vejde do kufru a splňuje i všechno ostatní. Stan pro čtyři jsem vybral i přesto, že většinu času jezdím sám. Sbalený je jen o málo větší, než obdobná verze pro dva a je nesmírně pohodlné večer vedle sebe rozložit na jednu stranu motorkářské oblečení, které trochu vyvětrá, a na druhou stranu helmu, tankvak a batoh s fotografickou výbavou. A pořád zbyde dost místa na neklidné noční převalování. A každé ráno ocením, že výrobce stan opatřil obalem s kompresními popruhy, které pomáhají šetit místo v kufru.

Spacák. Záleží na tom, jak moc jste zimomřiví. Vždycky je lepší být připraven spíš na větší zimu, protože i v létě může být někde na průsmyku v noci docela zima. Po zkušenostech z mnoha mrazivích jarních nocí ve spacáku z uměliny s reklamním štítkem "až do -40 stupňů" jsem pořídil spacák péřový. Takový měl můj spolucestovatel, který spokojeně nocoval v trenkách a tričku. Vlastně jsem si pořídil od stejné značky ten nejteplejší model, neb přírůstek objemu byl zanedbatelný. Péřový Warmpeace Viking 900. V kompresním obalu jej sbalíte do rozumného rozměru a teplo v něm bylo i v lesích za polárním kruhem. A co pod hlavu? Nevyplňujte kufry dalšími věcmi, když s sebou určitě máte civilní oblečení, kterým vypodložíte konec karimatky.

Karimatka. Začněme tím, že vyloučíme skládací nebo rolovací pěnové karimatky. Malá vrstva materiálu málo izoluje, na pohodlí příliš nepřidá, ale zato zabírají nesmyslně obrovský prostor v zavazadlech. O málo skladnější jsou samonafukovací varianty, ale ty jsou aspoň o mnoho pohodlnější, pokud si vyberete dostatečně tlustý typ. Ideální kombinací minimálního sbaleného objemu, velkého pohodlí a tepelné izolace dosáhnete až s nafukovací karimatkou. Zřejmně nejdále je v tomto oboru americký Klymit. Pokaždé, když při náhodných setkáních ohromí velikost mé sbalené konfortní verze (lehce přes litr objemu) ostatní cestovatele, divím se, že takové věci nejsou známnější. Nejlepší karimatka na světě je tedy tato: Klymit Static V Luxe

Vaření. Už vás nepřekvapí, že opět hledáme něco, co funguje a je dostatečně malé. V této věci nemůžete jít dál, než že takový vařič nezabere místo vůbec žádné. Transformer mezi vařiči - Optimus Crux - poskládáte, vložíte do obalu a vyplníte jím vypouklé dno plynové kartuše. Lépe už to nevymyslíte. Více než jinde je zde důležitá kvalita zpracování. Rozložený vařič je příkladně stabilní a nemá žádné vůle ve spojích, takže vám z něj nespadne ešus se vzácnou večeří.

Co se ešusu týče, léta používám úplně obyčejný, nerezový, s odklápěcím držadlem. Za pár korun. Neváží nic. Nepřišel jsem na to, proč bych měl řešit cokoli sofistikovanějšího. A samozřejmně, nezapomeňte si aspoň nějakou lžíci.

Světlo. Jestliže řádi užíváte dne naplno, zpravidla se ke kempování dostanete až za tmy. Pak je dobré si přípravu večeře umět posvítit. Z hlediska úspory místa je jistě správné na osvětlení tábořiště šikovně zaparkovanou motorku, případně vhodně opřený telefon s rozsvíceným bleskem. Ale je nesmírně otravné telefon potřetí přendávat do vhodné pozice nebo pracovat jen jednou volnou rukou. Pro výrazné zvýšení komfortu tedy objětujeme trochu místa na čelovku, která dobře poslouží i v krizových situacích nočních oprav píchlého kola a podobně.

Když jsem se rozhodl, že už mám dost svícení telefonem, první volba byla čelovka za pár stokorun. Svítila, což splňovalo všechny nároky, které jsem na ní měl. Dokud se mi náhodně nezapnula v kufru a do večera bylo po baterkách. O pár dní později jí poznamenalo používání v dešti, čímž její éra skončila. Nároky jsem tedy rozšířil na bezpodmínečně nabíjecí baterii a voděodolnost. Patrně nejkvalitnější čelovky vyrábí světoznámý Ledlenser. Ohromující jsou modely, které mají světelný výkon větší, než dálková světla aut, ale to by asi ani v kempu moc lidí kolem neocenilo. Ideální minimální velikostí a hmotností je model Ledlenser MH6. Dobijete jí z USB a je těžké jí rozbít.

Napadá vás ještě nějaké důležité vybavení na přespání v přírodě? V tom případě je to jen další věc navíc, bez které byste se obešli. 

Radek Fiala, Motorkářův průvodce

_MG_0327-X3