Co sbalit? Díl 2. Opravujeme

V minulém článku jsme se logicky podívali na to, proč si máte na cesty sbalit co nejméně vybavení. Ačkoli zrovna neplánujete objevovat Mongolsko, i v Alpách budete rádi, když na místě vyřešíte nějaké dorobnosti vlastní silou a nebudete shánět servis, pokud vám upadla motorka ze stojánku a přišli jste o zrcátko. Nebo když po letech provozu od snímače sklopeného stojanu odpadl kabel. Se stojánkem jsou vůbec jenom potíže, zdálo by se... První kategorií věcí, které si tedy máte zabalit na cesty, jsou  nějaké ty nezbytené nástroje, co vás můžou vytáhnout z průšvihu.

Co jsem vždycky potřeboval na opravy na cestách? 

1. Švýcarský armádní nůž. Pokud je vaším plánem jet jen s kreditkou a veškeré služby outsourcovat, asi si nebudete potřebovat ani namazat chleba, natož zkoušet něco opravovat. Někdy takhle jezdím, ale i tak mám červený švýcarský nožík vždycky v kapse motorkářské bundy. Ze všech nožů, co jsem kdy měl, je právě základní švýcarský červený ideální kombinací funkčnosti, životnosti, hmotnosti a velikosti. Až když jej porovnáte s čínskými napodobeninami a přečtete si něco o jeho promyšlené technice, uznáte, že to je ta správná volba. A hlavně - stojí pár korun a byl dost dobrý i pro takové ikony, jako je MacGyver.

2. Stříbrná lepicí páska 3M. Stříbrná páska je základ. Kdybyste neměli mít s sebou nic jiného, stříbrnou páskou a švýcarským nožíkem toho pořád spoustu opravíte. Tahle věc skvěle lepí, odolá vodě a díky textilní struktuře je nečekaně pevná, aby udržela všechny věci, co upadly po pádu motorky ze stojánku. Nebo dlahu na zlomené noze. Když budete chtít, můžete ze spousty stříbrné pásky 3M a pár větví postavit třeba funkční loďku. Ano, to už vážně někdo udělal. Důležité je nekupovat levné pásky ze supermarketu, které vypadají podobně, ale lepí méně a snáz se přetrhnou. O tom už jsem se sám přesvědčil. Stříbrná páska 3M je poměrně objemná, ale vždycky můžete do špulky poskládat nějaké věci.

3. Nářadí v multifunkčním nástroji. Vždycky se něco může pokazit. OK, na motorku možná máte pojistku mobility, ale čekat někde na dojezd technika kvůli banalitě vás zbytečně připravuje o zážitky. A navíc, opravit něco na cestě vlastními silami obrovsky zvyšuje sebevědomí a pocit zkušeného dobrodruha. Pokazit se nemusí jen něco na motorce, ale cokoli, co zrovna potřebujete. Od vypadlého šroubku z brýlí po ucpaný plynový vařič. V souladu s minimalizací zavazadel s sebou nevozím pětikilovou sadu klasického nářadí z dílny, kterou bych pohodlně rozebral celou motorku. Cestovní nářadí beru jako nouzové řešení. Proto si místo stranových klíčů vystačím s pevnými skládacími kleštěmi Leatherman SURGE, byť jejich čelisti mohou na matici zanechat stopy. Doma jí vyměním za novou za jednotky korun. Multitool nahrazuje všechny šroubováky, inbusy, pilky, pilníky, nůžky co stříhají i plech, elektrikářské nástroje, otvíráky a podobně. Konkrétně model SURGE má i speciální část štípaček na lanka, které se jinak štípají vždycky obtížně, neb se třepí na jednotlivá vlákna. Vyrábí se i dražší modely skládací dílny, ale konkrétně tento po pečlivé analýze funkčnosti a požadované robustnosti prohlašuji za nejvhodnější pro motorkáře, který si občas umí něco opravit. Když si vyřadíte všechno nářadí vedle těchto skládacích kleští, uvidíte tu zásadní úsporu místa. Do kapsy kalhot je trochu velký, ale určitě se vejde pod sedlo jakékoli motorky. A nikdo jiný si není tak jistý kvalitou, aby vám dal na nástroj záruku 25 let. 

519_34. Náhradní šroubky, matky, podložky. Od každé velikosti kousek. V malém textilním pouzdru vozím léta asi dvacet kusů v dílně náhodně posbíraných šroubů, matic a podložek, protože náhradní šroubek je sem tam někde potřeba. Třeba když vám při banální opravě ten originální nenávratně zmizí v trávě u krajnice.  Moudrá rada na závěr - z delších šroubů uděláte kratší snadno, opačně to jde o poznání hůř. Potřebné místo je zanedbatelné a potenciální přínos zásadní. 

544646_BB_00_FB.EPS_2505. Plastové stahovací pásky různých velikostí. Fofrpásky, drcpásky, nebo jakkoli jim chcete říkat. Neváží vůbec nic, vejdou se do nejmenší mezery pod sedlem a zachránily už spoustu situací. Spousta takových pásků udrží na místě i ulomený kufr. Větší provedení mají opravdu nečekanou nosnost.

6. Sada na opravu pneumatiky. Je pravda, že jsem zatím žádnou nemusel použít a jsem za to moc rád. Ale je dobré nezůstat někde trčet jenom proto, že na motorkách nejsou rezervní kola. Opravit bezdušovou pneumatiku je relativně snadné a stačí k tomu opravné knoty. Ideální je šikovně balená sada, zahrnující zároveň bombičky s CO2, kterými opravené kolo zase nafouknete. Vozit s sebou malý kompresor je pořád nesrovnatelně větší a méně spolehlivé než bombičky. Co se týče pneumatik vyžadujících duši, je jistě nejsnazší vozit duši s sebou. Ale osobně bych kolo asi nesundal, neb nemám montpáky a vůbec by se mi do toho nechtělo. Z dostupných recenzí se však zdá spolehlivě funkční řešení snadné opravy přípravkem Slime, který ventilkem vpravíte do duše a tento během chvilky rozumně velkou díru zacelí. V praxi jsme už zkoušeli i opravný lepicí sprej, zakoupený na benzínce a fungoval též bezvadně. Jestliže s sebou máte druhou motorku a nejste uprostřed Mongolska, vždycky vám parťák může pro nějaký takový sprej dojet.

7. Nářadí pro zkušené. Některé motorky mají v základním výbavě nějaké to nářadí. Můžete ho přebrat a nechat doma to, co máte v multitoolu, případně cokoli, co slouží k nastavení tlumičů a podobných věcí. Pokud se ovšem umíte pustit i do odbornějších oprav, hodí se typicky dodávaný klíč na svíčky. Ale počítám, že žádný takový mechanik nečte články, jako je tento. Navíc v "běžném" provozu "běžných" motorek taková svíčka přežije kolem 50 000 kilometrů. Pokud by vaše motorka měla se svíčkami potíže, nejspíš to dávno víte a máte je s sebou. Stejně tak jakékoli další náhradní díly, které nemá smysl preventivně vozit, pokud na vaší konkrétní motorce nejsou notoricky známé, jako poruchové. Protože se nikdy nedokážete rozhodnout, který díl ještě vzít a který už ne. A zákonitě se pokazí právě to, co nevezmete.

8. Náhradní díly. Navzdory tvrzení v předchozím odstavci s sebou vozím náhradní díly. Dva. Brzdovou a spojkovou páčku. Protože pokud vám motorka v jakékoli situaci upadne, tyhle věci rády upadávají jako první a zároveň jsou poměrně zásadní pro další jízdu a špatně se nahrazují jakýmkoli podobně konfortním ovládáním. Přitom druhovýroba páček stojí pár stokorun a příliš místa také nezaberou. A to je opravdu úplný výčet náhradních dílů, které mívám s sebou.

Improvizujte. Můj dávný vzor improvizace, zmíněný MacGyver, by na mě byl jistě mnohokrát pyšný, neb improvizovaných řešení už jsem vytvořil bezpočet. O kvalitě některých svědčí i to, že na motorce vydržely pak celou sezónu. A nebo o mé lenosti opravit tu věc doma pořádně, pokud funguje. V každím případě, pokud detekujete zdánlivě neřešitelný problém, leckdy se stačí jen trochu víc zamyslet. Typickým příkladem improvizace je kanibalizace ne až tak důležitých součástí stroje. Tedy pokud postrádáte opravdu důležitý šroub, bez kterého vám z karteru poteče olej, vymontujte nějaký podobný z kapot, kde se dá nahradit fixací stříbrnou páskou. Totéž při potřebě překlenout nějaký zásadní kus kabeláže. Spousta nepotřebných drátů vede třeba k osvětlení registrační značky.

Ale všechno vám bude úplně na nic, pokud nemáte na takové věci aspoň minimální talent. Příhody s nářadím, opravami a nedostatkem talentu některých kamarádů si přečtěte v prvním díle mého Motorkářova průvodce.

Radek Fiala, Motorkářův průvodce