Co sbalit? Díl 1. Minimalizujte!

Balení před cestou je proces, který končí až tím, že na poslední chvíli do kufru přihodíte ještě jednu nabíječku navíc, pro jistotu, protože vám zrovna padla do zorného pole. Však ona se ještě někam vejde... Podobným způsobem možná přecpete zavazadla hromadou zbytečností. Zkušení cestovatelé se však shodují v tom, že čím méně si toho zabalíte, tím lépe. To není jen póza, ale čistě praktické zjištění.

Minimalizace vybavení vychází z jednoduchých logických úvah: 

1. Cílem balení není přetížit motorku. Plné kufry zásadně mění ovladatelnost motorky, na kterou jste po léta ježdění bez zavazadel zvyklí. Zvlášť pokud se vydáte mimo silnice, oceníte každé ušetřené kilo.

2. Největší kufry nejsou nejlepší. Menší kufr generuje menší odpor vzduchu a méně tedy zhoršuje aerodynamiku motorky. Každý, kdo zkoušel maximální rychlost své motorky bez kufrů a třeba jen s top casem může potvrdit, že rozdíl je extrémně znát. Kufr dokáže motorku pěkně rozvlnit.

3. Čím méně věcí, tím méně starostí. Pokud nejste z těch, co věří v zázračnou nezranitelnost turisty v cizí zemi, nebudete chtít nechávat své věci bez dozoru. Ať už jdete nakoupit, nebo na krátkou procházku k místní zajímavosti. Nápadně nabalená motorka zbytečně přitahuje pozornost místních loupežníků a dostat se do jakkoli zamčeného kufru je velmi snadné. Pokud byste se měli neustále strachovat o opodál zanechané věci, asi si procházku od motorky neužijete tak, jak byste chtěli. Ideální je, pokud máte všechny cenné věci v jedné brašně, kterou můžete nosit s sebou jako batoh. Když v zavazadlech zůstane jen pár věcí, ideálně navrchu s pytlem na použité ponožky, už to pro nenechavce tak lákavě nevypadá.

4. Méně zavazadel se snadněji odstrojí z motorky a odnese do hotelového pokoje. Jít nadvakrát pro tři kufry a tankvak je po celodenní aktivitě nesmírně otravné.

Nakupujte málo, ale pečlivě.

Když už si máte na cesty sbalit co nejméně vybavení, chcete takové, na které bude spolehnutí. Které opravdu funguje a vydrží dlouho. Věci, ke kterým si nemusíte brát ještě jedny záložní.

Takové věci se nekupují podle cenovky. I o nejlevnějších věcech oddělení marketingu prodejce s klidem napíše, že budou fungovat. A když ne, klidně vám těch pár stovek vrátí. Ale nepočítejte se tím, že vám někdo do večera doveze náhradu, pokud se vám zlomily tyčky u stanu "made in China". Noc, strávená v posledním volném hotelu poblíž rázem zvedá cenovku stanu o desetinásobek.

Ani nejvyšší cenovka na vybavení neznamená vždycky nejlepší volbu pro cestujícího motorkáře. Pořád mějte na mysli zmíněnou minimalizaci. Trh přetéká nabídkou vybavení, které je bezpochyby kvalitní, funkční a v určitých situacích by se dokonce mohlo hodit. Třeba čelovka, která svítí víc, než dálková světla průměrného auta. Nebo horolezecký stan ze švédska, ve kterém patrně přečkáte i zavalení lavinou (však také stojí 42 tisíc korun). Ale vy na motorku potřebujete jen nejrozumnější poměr rozměrů věci pro snadné sbalení, dostatečného výkonu a nakonec cenovky.

Nejlepší je, když už někdo před vámi věci vyzkoušel. O konkrétních věcech, které cestou budete potřebovat a které se už osvědčily, se dočtete v dalších článcích. Příště se podíváme na nástroje a nářadí, které vás mohou vytáhnout z průšvihu nejen s technikou.

Radek Fiala, Motorkářův průvodce