Brašna se “vším” do každé motorky (Moto EDC)

Moje všechno-brašna je něco na způsob legendární krabičky poslední záchrany (KPZ), poskládané za léta cestování na motorkách. Vytuněná KPZ je od Foglarovských verzí dnes spíše blíž modernímu termínu EDC (doslova: každý den nosit), protože obsahuje nůž a taktickou baterku. (Nikdo z EDC komunity by bez nože a taktické baterky neopustil ani obývák.) Když jsem do své brašny naposledy uklízel své nejoblíbenější skládací kleště-nářadí, udělal jsem pár fotek, co všechno vlastně taková brašna může smysluplně obsahovat.

Moje brašna je minimalizovaná sestava pro nouzové, dočasné či akutní řešení potíží. Je jasné, že daleko kvalitněji se dá lecjaká činnost zvládnout se specializovanými nástroji, třeba sadou velkých plochých klíčů, pájkou, digitální diagnostikou, nebo Aladinovou lampou. “Velké nářadí” pro expedice, nebo pro uložení v zázemí (k zanechání v transportní dodávce nebo penzionu, kolem kterého jezdíte na výlety) je úplně jiná kapitola. I pokud si budete budovat druhou takovou plnohodnotnou nářaďovou brašnu, myslete na to, abyste v obou dohromady neměli zbytečně něco dvakrát.

Pokud máte nějaký dobrý nápad, co by se do brašny ještě smysluplně hodilo přidat - a zároveň by její objem dvakrát nezvětšilo, takové nápady uvítám. Sám mám nápadů spoustu, ale kdybych něco přidal, musel bych něco jiného ubrat. Už tak jde brašna sotva zapínat. Pokud však bude mít jakýkoli hardocre EDC nadšenec potřebu sdělit mi, že jsem na tomto poli idiot, neb pro každodenní postapokalyptickou verzi světa je má sbírka nástrojů nedostatečná, nechť si jde pro uklidnění rozsvítit taktickou baterku a já jej budu zvlášť ostentativně ignorovat.

Co můžete při cestování na motorce potřebovat řešit?

Pokazit se může všechno. Se spoustou věcí pomůže jen rumunský svářeč, švýcarský chirurg nebo asistenční linka pojišťovny, ale s hromadou prkotin je daleko jednodušší vypořádat se vlastní šikovnosti, abyste si zbytečně nenechali zkazit výlet. Na utržené lanko spojky v srdci Toskánska bych sice bez brašny neumřel, ale oprava s otevřenou všechno-brašnou mi zabrala dvanáct minut. Srovnejte to s tříhodinovým čekáním na odtahovku, poté, co už vám třikrát slíbili, že do hodinky tam jistě někdo dávno bude. Doteď si pamatuji, že to bylo přesně před filmovým vinařstvím z filmu Dobrý ročník - ne že by to bylo vzhledem k nářadí nějak relevantní, ale chcete-li se namlsat na výlet do úžasného kraje, na tenhle naivní “feel-good-movie” se rozhodně mrkněte.

Potenciální potíže - a tedy i výbavu dělím do tří skupin čistě proto, aby v tom byl nějaký systém. Ale většinu věcí v rámci improvizace použijete na rozličné potíže, čili hranice kategorií se plynule prolínají. Například se veřejně přiznávám k neomezenému nadšení pro nástroje od Tima Leathermana, jehož multitoolem ucvaknete snadno lanko spojky (mechanika), ohlíte izolaci kabelu (elektrika) a stejně dobře vyoperujete třísku, nebo ostříháte nehty (kažoddenní přežití).

Elektrika

Pryč jsou doby, kdy jsem na dvoutaktu brousil kladívka. Takové věci už úplně nejsou potřeba, ale kdybych někoho nešťastného s Jawou potkal, i s tím by pomohl diamantový pilník z brašny. Reálně jsem v posledních letech opravoval upadlé dráty ve dveřích dodávky ve Finsku, kontakty koncových světel valníku na motorky v Rumunsku a přehořelé kabely nejen od dobíjení na staré Africe kdesi v portugalských horách. Rozebral a opravil jsem také čtyři USB nabíječky z Číny (v různých zemích), jejichž životnost odpovídala pořizovací ceně. A všude možně jsem vyměnil nepočítaně nožových pojistek.

Na cestě určitě neopravíte žádný senzor nebo řídící jednotku. V praxi se tedy bude hodit schopnost umět nastavit nebo nahradit dráty, něco odizolovat a zaizolovat nebo vyřadit z činnosti takové drobnosti, jako kontrolu sklopeného bočního stojanu, nebo stisknuté spojky.

V mojí brašně mám připravené: 

  • kabely různé tloušťky,
  • nožové pojistky do motorky i auta (nejčastěji využijete 5 a 10A na různé zásuvky, USB, dobíjení navigací, vyhřívané hefty a takové věci
  • elektrikářská izolační páska, 
  • stahovací pásky různých velikostí k uchycení kabelů,
  • teplem smrštitelná bužírka, 
  • kus plechu z rumunského plechovkového piva na výrobu kontaktů nebo těsnění a
  • Leatherman Surge (kleště, nože, pilníky...).

Zde si můžeme krásně předvést nutnost občané improvizace - běžně mám v brašně  i zapalovač, ale dnes jsem ho strčil někam do kapsy, takže na fotce není. I tak bych si v krizi s brašnou poradil, neb oheň = teplo zařídí magnéziové křesadlo, kus obvazu a větev. Na zatavení bužírky by to stačilo.

Mechanika

Na libovolné motorce se občas povolí nebo vyklepe šroub, po pádu se něco ohne, ulomí nebo otočí. Někdy je potřeba se podívat pod kapoty, utáhnout zrcátko nebo i jen přestavět řídítka na pohodlnější jízdu v terénu po silničním cestování. Asi vás toho z mechaniky napadne spousta, hlavně pokud máte za sebou začátky na Jawách. Tam byl vždycky základ pořádný šroubovák, zapíchnutý mezi rámem a motorem - což jsem osobně nevozil, neb mi to nepřipadlo estetické.

Za léta na cestách jsem toho utahoval bezpočet, nahrazoval desítky šroubů a podložek na cizích motorkách a sem tam řešil utržené lanko. Celá samostatná kapitola je lepení stříbrnou páskou, kterou je dobré mít s sebou vždycky celou roli, než jen na šroubu namotaných pár decimetrů, protože stříbrná páska je základ každé opravy po odložení motorky. Moje největší montážní akce na cestách byla výměna těsnění na svodu výfuku v kempu na Korsice, neb s děravými svody motorka zněla jak vykuchaný jednoválec, což se do malebných scenérií ostrova vůbec nehodilo. (Teď se děsím, jak jsem míval nabalenou motorku!) Znovu připomenu: Nářadí berte jako nouzové řešení pro dojetí k místu, kde se dá v klidu opravovat. Cílem je netahat s sebou pořád zbytečná kila - zejména na sportovních motorkách - a nouzově opravit, byť za cenu třeba ožvýkané matice rozměru 17mm, kterou budu muset utáhnout kleštěmi. Matice stojí pár korun.

V mojí brašně mám poskládáno: 

  • Leatherman Surge, nástavec na nástrčkové klíče + klíče do 13mm, sada bitů s inbusy, torxy a šroubováky. K tomu je potřeba dodat, že neopouštím byt bez náramku Leatherman Tread, kde je spousta stranových klíčů, šroubováků a nástrojů - takže si snadno podržím matku proti šroubováku v multitoolu. 
  • Spíše náhodná, než organizovaná směs šroubů, matic a podložek. Cílem je snažit se o sbírku různých velikostí. 
  • Sada na opravu lanek - i když dneska na motorce nemusíte mít jediné lanko, můžete vysvobodit z průšvihu někoho jiného, případně z lanka vyrobit past na zajíce a  podobné užitečné věci. Fakt.
  • Sada na nouzovou opravu pneu knoty a bombičkami - není potřeba speciálních nástrojů, vyzkoušel jsem si, že si opět vystačím s Leathermanem (vrták / šroubovák), a na dojetí není potřeba ani extra lepidlo na knot. Mám na to svědky.
  • Opět spousta stahovacích pásek různých velikostí. 
  • Šitíčko, které mi věnoval jakýsi hotelový řetězec. Nebo jsem to jako dar aspoň pochopil.
  • Gumové rukavice, když se nechcete úplně zaprasit při opravě něčeho hodně zaolejovaného.
Každodenní přežití 

Je dobré vědět kam sáhnout pro řešení každodenních potíží, i když nemusí jít přímo o život. Na to byste měli mít s sebou pořádnou lékárnu. Osobně vozím vojenskou lékárnu na přežití v extrémních podmínkách o rozměru dvojnásobku této enduristaní brašny. Naposledy jsem si do ní přikoupil speciální sešívačku na tržné rány, takže už chybí jen přihodit pár patron pro desinfekci střelným prachem ala John Rambo. Ale do takové lékárny nechcete sahat pokaždé, když se při šťourání v motorce rýpnete do ruky šroubovákem, nebo říznete mimo bužírku kabelu do bříška prstu. Proto už jsem mnohokrát použil dezinfekci a takové dramatické zranění zalepil náplastí, neb z toho mám lepší pocit, než mít řeznou ránu plnou bordelu ze silnice. Možná to není úplně drsňácké, ale asi to neškodí. 

Reálně se mi též stalo, že jsem měl oči plné prachu, na což výborně působily kapky, balené po dávkách v plastových patronách. Tester na alkohol zase vyžadují některé zahraniční zákony. Byl jsem též v situaci, kdy mi došla pitná voda a měl jsem čekat ještě dlouhé hodiny na vyproštění motorky v pustých horách - a být bez vody není komfortní ani těch pár hodin, natož, kdybyste se někde ztratili na pár dní. Spousta nepříjemností se též stane za tmy, v zimě, v offroadu, mimo signál… Dosaďte si jakkoli katastrofické scénář vás napadne. Na všechno se nepřipravíte nikdy, pokud nenacpete vybavením celý boční kufr.

V mojí brašně vždycky najdu: 

  • náplasti, obvaz,
  • desinfekční ubrousky, desinfekce ve spreji,
  • oční kapky, 
  • balzám na rty - je strašlivě protivné, když máte rozpraskané rty a k tomu třeba nic k pití, plus funguje i na namazání čehokoli jiného.
  • Test na alkohol - pro francouzskou policii.
  • Chemické světlo červené a žluté - vynikající nejnouzovější světlo, pokud selže motorka, vybije se telefon a zrovna je vybitá svítilna - protože cokoli se může pokazit, bude v nouzi určitě pokažené. Chemické světlo se nedá rozbít, protože právě tehdy, když do něj praštíte, nebo ho zlomíte, tak svítí.
  • Taktická baterka - malá a zároveň výkonná tak, abyste ji mohli mimo veškeré kempování třeba nalepit stříbrnou páskou na blatník a použít pro cestu z lesa, když jste rozbili světlo na motorce.
  • Magneziové škrtátko - oproti zapalovači se nedá rozbít.
  • Filtr na vodu - podle různých laboratorních testů vychází nejlépe výrobky LifeStraw - s filtrem můžete pít jako brčkem přímo z libovolného potoka. Neodfiltruje pouze viry, takže pokud čekáte ve vodě nějaký moribundus, je dobré mít ještě čistící tablety.
  • Paracord - kusem provazu se opravovaly věci už od pradávna. I kdybyste přišli o hloupé tkaničky od bot.

K tomu mám opět na ruce vždy při opuštění bytu hodinky G-Shock Rangeman, které se nedají rozbít (tedy snesou určitě mnohem horší zacházení, než libovolný motorkář) ani vybít (neb jsou solární) a vždycky vám ukážou cestu z lesa ke zvolenému bodu, neb obsahují navigaci. Jasně, Garmin má navigaci lepší, ale když je budete potřebovat, budou určitě vybité. 

Správný EDC magor má s sebou vždy nůž. Můj krásný EDC zavírák Spyderco Military se ani trochu nelíbil německým celníkům (vlastně by neprošel mimo CZ a SK nikde v Evropě, kde se mnou už byl, a když řežu nějaký balík na poště, i tam na mě koukají divně), takže jsem si pořídil o pár cenťáků větší, leč pevný Cold Steel Master Hunter z japonské oceli, který budu hrdě nosit na pásku v ultra-takticky-vypadajícím pouzdru a nikdo mi nemůže nic říct. Ty zákazy vymyslel někdo hodně moudrý.

Všechny tyhle věci mám poskládané ve zcela nacpané brašně Enduristan Lyndon’s Organizer, která je dělaná tak, aby přesně pasovala do vodotěsné brašny Enduristan Fender Bag. Většinou mám brašnu strčenou v kufru, takže vodotěsný obal není potřeba.

Velké nářadí

K velkému nářadí už jen ve zkratce - tuhle brašnu ještě nemám úplně dobudovanou a obsahuje skutečně základy plnohodnotného nářadí: Stranové klíče, inbusy, torxy, ještě víc náhradních šroubů, podložek matic, lepidlo na šroubové spoje, další montážní rukavice, velká hliníková fólie a švýcarský nožík. Kdybych někdy zapomněl druhou brašnu a chtěl mít něco v záloze, tak je to vždycky vícefunkční nůž. Jediný náhradní díl v brašně je páčka. Je to typ pro Varadero, ale pokud jste dostatečně v problému, jistě by se dala porůznu upravit na lecjaká řídítka.

Velké nářadí mám poskládané v brašně Mosko Moto Fatty Tool Roll, která je dostatečně velká a jako všechny věci od Moska nesmírně robustní. Včetně vodotěsného obalu. Cokoli od Mosko Moto je perfektní, proto také zpravidla celý jejich sortiment máme k prohlédnutí v dílně a cokoli umíme nastrojit i na vaši motorku.

O nouzových opravách a přežití by se dalo vyprávět dlouho. Pokud vás to dneska inspirovalo a něco si do motorky přibalíte, budu rád. Aspoň mi ta sbírka náhodných šroubů a náhradních lanek vydrží trochu déle.

A teď jsem zvědav, co zásadního mi v brašně chybí... ?

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.