3 ideální sestavy doplňků pro Africa Twin pro 3 různé styly cestování

Za poslední sezonu jsem diskutoval s desítkami majitelů Hondy Africa Twin o ideálním vybavení pro jejich styl cestování. Doporučoval jsem co na motorku, ale hlavně sbíral zkušenosti a názory. Na několika Afrikách jsem se i svezl. Ze všech těch zkušeností jsem si dovolil definovat tři ideální konfigurace příslušenství, které má praktický smysl na motorku navěsit. Žádná cingrlátka za dolar z Číny pro potěchu oka. Jenom věci, které budou mít skutečnou funkci a vydrží všechno. Pokud už víte, kam svojí Afriku a budoucí cesty chcete směřovat, tady máte pár tipů a vysvětlivek, jak a proč vybavit svou novou Afriku pro:

  • Silniční cestování
  • Drsný offroad
  • Daleké cesty s nějakým tím offroadem
  • + užitečné věci pro jakékoli cestování úplně nakonc

 Africa Twin DENALI_ress

Africa Twin jako silniční cestovní koráb

Seznam smysluplného doporučeného příslušenství podle Průvodce:

  • sada kufrů
  • centrální stojan
  • přídavná světla
  • základní padací rámy
  • Tankvak s pouzdrem na mapu
  • navigace

Spousta cestovních endur se nikdy nepodívá do terénu. Ale pořád se na nich cestuje daleko pohodlněji, než kdybyste měli trávit dny nahrbeni na čemkoli nižším. I stroj pro zdolávání alpských průsmyků potřebuje trochu doladit, protože jezdit se svačinou po kapsách a kupovat si každý den nové trenky a ponožky není příliš pohodlné.

Kufry

Cestování vždycky znamená zavazadla a nejpohodlnější budou všech ohledech vždycky pevné kufry. Dost pevné na to, aby fungovaly i jako ochrana při pádu motorky. Nýtované kufry z tenkého hliníku se jakoukoli ránou snadno zkroutí, což v lepším případě znamená, že do nich poteče a v horším už nepůjdou zavřít vůbec. Ale hlavně berte vždy kufry, co se dají snadno sundat z motorky a odnést do hotelu, nebo použít jako kempový nábytek. Protože levné kufry, montované na rámy na pevno pomocí různých puků, budete nesnášet už třetí den cesty.

Naše kufry BUMOT nemají v odolnosti moc konkurence. Dva milimietry silný plech je precizně ručně svařený, což je vidět hlavně na čistě hliníkových verzích, kde se nedá kvalita zpracování nijak zamaskovat. Jak boční, tak horní kufry sundáte z nosiče za tři vteřiny odemčením jednoho zámku. Určitě také chcete, aby motorka s kufry dobře vypadala. Proto se vám bude líbit, že kufry BUMOT jsou vždy symetrické. Při pohledu shora byste nepoznali, na které straně má motorka výfuk. Příjemným bonusem je pak plechový kastlik, který na motorce zůstane.

Centrální stojan

Nejen na cestách oceníte centrální stojan, který zásadně usnadní mazání řetězu. Jasně, můžete motorku nahnout na boční stojan a strčit pod motor kufr, aby zadní kolo zůstalo ve vzduchu. Před stanem v divočině to vypadá skvěle, ale na ulici před hotelem je to až zbytečně zálesácké.

20180415_180154-e1524346696204

Přídavná světla

Ledková světla Afriky svítí výborně do dálky, ale v Hondě už nikdo nemyslel na to, že občas jedete do pomalé zatáčky. Honda produkuje ostře ohraničený, velmi úzký světelný tunel a jelikož se světla nenatáčí s řídítky, v serpentinách vůbec neuvidíte, kam jedete. Ani s dálkovými světly neuvidíte srnku, která se pár metrů od silice chystá vběhnout do cesty. A navíc, přídavná světla znamenají více světelných bodů, které i přes den uvidí ostatní řidiči. V každém případě tady jde v první řadě o bezpečnost a poté až o pohodíl.

Světel je na trhu obrovské množství. Vyloučíme hned všechna čínská, která mžourají dva metry před motorku a po druhém dešti do nich nateče. Navíc - potřebujete homologaci. Spousta zavedených značek na českém trhu nabízí svá světla. Když jsem vybíral na své XT, prošel jsem všechny parametry. Prioritou byl maximální výkon v nejmenším těle. A jelikož šlo o enduro, chtěl jsem i odolnou konstrukci. Vím tedy, že například přídavná dálková svěltla SW Motech mají svítivost 800 lumenů (osm SET) a montážní set takový, že při prvním položení motorky zůstanou na cestě. Nejvýkonější DENALI D4.0 mají svítivost 8760 lumenů (skoro devět TISÍC). Což je víc jak 10x víc světla oproti běžným přídavným světlům a zhruba nekonečně víc oproti levné Číně. Abyste neoslňovali, můžete u nich navíc přepínat na snížený výkon.

Nejmenší DENALI mají průměr 4,5 centimetru a produkují 2190 lumenů. Ty jsem si pro velký výkon v minimálním těle vybral na motorku já. Namotnovat se dají na jakoukoli motorku, protože jsou vážně mrňavá. A tady jsem prezentoval, jak svítí.

DENALI s kovovými úchyty jsou odolná tak, že je můžete klidně zamrazit do ledu a pořád budou svítit. Samozřejmě s nimi můžete házet o zem a dělat podobné věci. Nemá smysl vybírat cokoli jiného. Oboje světla se dají namontovat tak, aby byla krytá padacími rámy a nehrozilo jejich poškození při pádu. Oboje homologovaná světla mají jak režim dálkových, tak potkávacích světel, nebo jejich kombinace a možnost vyměnit čočku za oranžovou, díky které jsou daleko lépe vidět ve dne.

Padací rámy

Silniční cestování má nesrovnatelně nižší riziko pádu, než dobrodružství v terénu. Proto jsem nedal padací rámy na první místo. Navíc pro vás kamkoli dojede odtahovka a dobrá pojistka opraví všechno. Jen pamatujte na to, že i nejmenší nehoda může znamenat konec výletu. Víme o Africe, která bez rámů spadla z nulové rychlosti před garáží - výsledkem byly polámané plasty vpředu i vzadu a překvapivě i utržený chladič. Na cestovně vybavené motorce a rovné silnici toho naštěstí hodně zachrání pevné kufry, které chytnou největší ránu. Pokud ale chcete mít úplnou jistotu, že pojedete dál, i na silnici doporučujeme aspoň základní díl padacích rámů Outback Motortek.

Takhle to vypadá, když Afrika bez kufrů spadne na silnici v 75 km/h a má pouze základní rám Outback Motortek. Pokud by měla všechny rámy (+ kolem motoru, + horní), nebylo by odřené vůbec nic, ale i tak může tahle motorka jet dál, protože nepřišla o karter ani o chladič.

Můžete to srovnat s originálními padacími rámy Honda, zde je pád na silnici v 80 km/h. Trubka ohnutá až do kapot a kapoty rozlámané. Rámy stejného principu dělá většina alternativních výrobců - jeden úchyt dole a slabý úchyt pod světly - což je velmi slabé.

Tankvak s přihrádkou na mapu

Někomu brašna na nádrži překáží, někdo si bez mapy před sebou neumí cestování představit. Každopádně nedoporučuji před sebe dávat obrovské vícepatrové brašny. Asi toho hodně uvezou, ale pořád je to váha na nejhorším místě na motorce. Úplně stačí malý tankvak, kam si budete dávat všechno cenné, co si chcete při opuštění motorky vzít s sebou. Rozhodně musí být vodotěsný sám o sobě, protože přetahovat pláštěnku přes něj nebudete chtít. Navíc pláštěnky se mají tencendi zapařovat a mapa pod nimi pak stejně není vidět.

Za ideální velikost považuji tankvak Enduristan Sandstorm 4H. Má jenom 7 sedm litrů, takže nebude překážet a vejdou se do ní všechny cennosti, od telefonu, přes klíče, doklady, kompaktní foťák i svačina. Na motorce drží na napružených popruhách ROKstrap, gumové dno tak necestuje po nádrži a drží. Když chcete tankovat, odepnete dvě přesky vepředu a odkloníte ho. Když jdete od motorky, odepnete ještě dvě přesky dole u rámu, popruhuy nastrkáte do speciální kapsy v brašně, a máte příruční brašnu s uchem na nošení, případně s popruhem přes rameno. Vnitřní prostor jde rozdělit příčkou a má ještě spoustu úchytů na kde co. Nahoře vodotěsné pouzdro na mapu, které můžete sundat ze suchých zipů a podat kolegovi mapu k nastudování. Šikovně vymyšlená věc.

Navigace

V čistě motorkářských navigacích není přiliš konkurence. Připomeňme si, proč je na motorku potřeba jiná navigace, než do auta:

  • musí být vodotěsná, prachotěsná a fungovat v horku, i pokud na ní konstantně fouká mrazivý vítr ve 150 km/h
  • musí jít ovládat i v tlustých rukavicích
  • má montážní sadu na uchycení na motorku s aktivním dobíjením
  • má možnost propojení s interkomem v helmě

Jestli se chcete spoléhat na čínské hračky za pár dolarů, prosím. Kamarád s sebou jednu takovou vozí. A k ní dvě záložní. Na jednom výletě ovšem nefungovala ani jedna.

Osobně dlouhodobě testuji TomTom. Nijak zvlášť jsem tu značku dřív neměl rád, dokud jsem nezjistil, že je z Evropy a motorkářská verze RIDER má naprosto skvělou funkci - automatické generování zatáčkovitých tras podle několika voleb. Zní to dost absurdně, že byste si měli v něčem takovém nechat radit. Vždycky je lepší vymyslet si svojí trasu na mapě. Ale pokud už hlavně po Česku máte všechny směry stokrát projeté, navigace vás umí překvapit úplně novými silničkami. Používám to pokaždé, když už se mi nechce znovu jet Milevsko - Týn - Talin a tak dál, ale klidně si dám raději nějaké rozmlácené okresky a polňačky na XTčku, jen abych se podíval, kde jsem ještě nebyl.

A mimo to má samozřejmně všechny myslitelné funkce, jako každá jiná navigace. Doživotně aktualizované mapy Evropy s radary, hotely, benzínkami a vším obvyklým. Konektivita s kdečím, přes BT i WiFi. K tomu program do PC, ve kterém můžete všechno podrobně plánovat (ale to nedělejte, kazí to objevitelskou radost) a nebo zpětně sledovat zaznamenané trasy. Bez problému se ovládá ve všech rukavicích, co mám. V balení je skvělý a pevný držák od RAM Mounts, se kterým vymyslíte uchycení na každou motorku.

 

Africa Twin pro drsný offroad

Seznam smysluplného doporučeného vybavení podle Průvodce

  • Velký kryt motoru
  • Kompletní padací rámy
  • Kryty chladičů
  • Centrální stojan
  • Boční nosiče brašen (i jako padací rám podsedlovky)
  • Měkké a lehké brašny
  • Tankvak s pouzdrem na mapu
  • Přídavná světla

Pokud s Afrikou chcete projíždět horské oblasti východní Evropy, musíte se v první řadě spolehnout na to, že vás vždycky doveze zpátky do civilizace. Tady nejde o pár šrámů na plastech, ty jsou jen důkazem prožitého dobrodružství. Jde o to, abyste nešli po svých kilometry lesem hledat nejbližší vesnici s ochotným traktoristou. Možná i v lesích bude mobilní signál, ale nečekejte, že jakékoli auto asistenční služby bude šphat cestou, kde projede jen lesácký traktor nebo Rumun s Dacií. Všechny pojistky končí metr za silnicí.

V těžkém terénu je snadné udělat jezdeckou chybu, která skončí proraženým karterem - stačí hluboká louže za kamenem, přední kolo zmizí pod hladinou a motorka dostane ránu přímo na břicho. Takhle se to povedlo mě na lehkém XT v Rumunsku. Jak by asi dopadla motorka skoro o 100 kilo těžší? Originální kryt Honda na Africe je velmi tenký a snadno jej ohnete v ruce. Takovouhle situaci nemá šanci zachránit. Na síti se dokonce objevilo video, kde po pádu AT AS na bok prorazil originální kryt levé víko motoru - odlehčeným materiálem projel jako nůž...

Na XT mám kryt motoru z 5mm profilovaného duralu, přesto na něm po takové ráně zůstal viditelný šrám. Takovou ránu na komoru by nepřežil žádný karter. S dírou v motoru a olejem v louži máte v bahně jen zbytečných 250 kilo železa, které nezprovozní ani spousta stříbrné pásky.

Kryt motoru na Afriku od Outback Motortek je oproti všem ostatním montován mimo standardní body navíc dopředu na rám motorky. Velká přední "dopadová" část zachytí většinu podobných nárazů, roznese energii na rám a motorka po šikmé ploše daleko lépe sklouzne přes překážku. Kromě toho zachytává všechen bordel od předního kola.

Kompletní padací rámy

Opět jde hlavně o dojetí - potřebujete tedy spolehlivě ochránit kartery a chladiče. Tady je vidět, jak bez funkčních padacích rámů v minimální rychlosti můžete skončit s dírou v motoru. Motorka předkem sice padla do měkké podmáčené trávy, takže i originální rám vydržel, ale stačil jediný kámen, který utrhl kus motoru.

Na standardní Afriku (ne Adventure) postačí základní padací rámy, doplněné o padací rámy motoru, které kryjí právě cenné kartery (případně velmi drahou převodovku DCT). Rámy motoru také přidávají další montážní body, kam se roznese váha pádu a vystužují základní rám do trojúhelníku, čímž se stává celá konstrukce pevnější. Pak můžete s motorkou padat podle libosti. Mnoho zákazníků už to vyzkoušelo za vás. Na verzi Adventure Sports doporučujeme kompletní sestavu včetně horních padáků kvůli její široké nádrži, která by snadno přišla do kontaktu se zemí. Rámy jsou ověřeny mnoha pády a majitelé nehlásí žádné poškození motorky - vždy stačilo jen umýt bahno...

Kryty chladičů

Chladiče patří k nejzranitelnějším částem motorky. A bez nich daleko nedojedete. Kryty chladičů mají chránit hlavně před odletujícími kameny, nebo spíše větvemi stromů, které dokáží zajet zepředu za kapotu a chladič doslova propíchnout. Přesto se k chladičům musí dostat vzduch.

Kryty od výrobce BUMOT jsou velmi lehké, z profilovaného hliníku. Důležitý je zde právě ten profil - jednotlivá žebra jsou ohýbaná proti směru jízdy. Profil vždy dodává jinak plochému materiálu pevnost proti ohnutí a je tedy jasné, že profilovaný kryt ochrání chladič daleko lépe, než jakkkoli umělecky laserem vyřezaný kus plechu. Žebra na krytech BUMOT nejsou zcela kolmo, takže každý průduch je perfektně chráněn před přímým dopadem i malého kamene. A celé se to velmi snadno montuje na stávající plastové krytky.

Nosiče bočních brašen

I pokud terénem pojedete úplně bez bagáže, vždycky byste měli mít vzadu namontované nějaké rámy, nosiče kufrů nebo brašen. Jednoduše fungují jako ochrana zadních kapot a výfuku motorky. Proto je i u tohoto dílu důležitá pevnost konstrukce. Bohužel u Afriky výrobce připravil všechny úchyty na nosiče v plastových dílech motorky. Do 2017 měli Afriky aspoň vzadu montážní body přímo na trubku podsedlovky, ale i ty jsou od 2018 v plastu (resp. na kovový díl, který je ovšem na plastu).

Outback Motortek má do offroadu promyšlené nosiče s velkou plotnou pro různé příslušenství. Na místě, kde je většina váhy - přední horní úchyt - nejsou montované do plastu, ale přes železný díl přímo na rám pod sedlo. Plotna v rámech také daleko lépe ochrání výfuk při pádu do kamení, než jenom trubkový rám, který je vlastně jednou velkou dírou. Na nosiče Outback se díky spoustě úchytů a oček snadno montují jakékoli brašny, kanystry i kufry.

Měkké a lehké brašny

V terénu se počítá každé kilo. Nejlepší je jezdit s minimální bagáží v lehkých brašnách. Mimo váhy jsou do terénu brašny lepší i proto, že vám při nešťastném pádu nepřerazí nohu, jako to umí přední hrana kufru. I u brašen je důležitá hlavně jejich odolnost a vodotěsnost. Opravovat stříbrnou páskou levné jednovrstvé brašny ze silnějšího igelitu sice vypadá dostatečně dobrodružně, ale už ne tak zábavně, natož prakticky. Další slabinou jsou pak zapínací prvky a zipy. Ty odcházejí na všem nejdřív.

Naše značka Enduristan perfektně spňuje odolnost konstrukce. Všechny brašny jsou třívrstvé (proti otěru, proti protržení a vodotěsná vrstva) a je dost těžké je zničit. Montážní a spojovací prvky jsou testovány na stovky kilogramů zátěže. Příjemný konstrukční detail je červená vnitřní vrstva, díky které v brašnách snadněji najdete drobé tmavé věci, které rády zůstávají někde v rohu.

Na rámy Outback Motortek perfektně pasují brašny Monsoon 3. Kombinaci jsem poctivě odzkoušel v terénu na svém XT při prvním rumunském výletu. Projely rumunskem nacpané k prasknutí, protože jsem ještě nevěděl, že nemá smysl tahat sem kompletní kemp. Když chcete jet ještě více na lehko, stačí vám různý počet šesti nebo dvanáctilitrových brašen série XS. Brašny se mezi sebou dají různě kombinovat a připínat na sebe, takže konfigurací je spousta. Je to na vás.

Pokud nemáte žádné nosné rámy, ideálně využijete brašny Blizzard. Ty jsou přímo určené na montáž bez rámů a na Afriku skvěle pasují akorát nad výfuk. Máme zkušenost, že se od výfuku nepropálí. Foto (C) Enduristan.fr

Vždycky je lepší mít váhu co nejníž. Proto začněte vždycky bočními brašnami. Pokud by vám byly málo, můžete pokračovat brašnami přes sedlo, nebo zadní nosič. Osobně mám rád malou pevnou brašnu na nosič, kde je snadný a rychlý přístup k foťáku, je pochopitelně také vodotěsná a dostatečně odolná. Navíc jde rychle sundat a plnou dokladů, telefonu, klíčů, foťáku odnést s sebou do restaurace. Pokud potřebujete opravdu hodně prostoru, pak jsou tu klasické kulaté vaky. U těch od Enduristanu je nesmírná výhoda, že se otevírají zvrchu a nikoli jen ze strany. Snadno si domyslíte, že je snadnější něco najít ve válci, který je celý otevřený, než v tom, ze kterého musíte všechno vysypat bokem. Nejrozumnější je asi velikost je 32 litrů. Ale můžete mít menší i větší. Jen si neumím představit, co byste potřebovali dát do 80 litrové verze. Pro upevnění na motorku jsou osvědčené pružné a extrémně pevné ROKstrapy.

Tankvak s pouzdrem na mapu

Zde zůstáváme u stejné verze, jako pro silniční cestování (viz výše), za ideální rozměr pro jakékoli cestování považuji Enduristan Sandstorm 4H.

Přídavná světla

Tady platí totéž, co o několik řádek výše u silniční konfigurace. Vyberte si buď nejmenší a dostatečně výkonná, nebo největší a nejvýkonnější DENALI. Důležitá je vždy montáž na bezpečné místo dovnitř padáků, mimo dopadovou zónu.

 

Africa Twin pro šotoliny a lehký offroad

Tato konfigurace je pro motorky, na kterých budete cestovat spoustu kilometrů a sem tam si dáte nějaký ten offroad. Žádné stezky pro kamzíky, protože stejně nejedete úplně na lehko. Preferujete spíš pohodlné řešení, než extrémy.

Seznam smysluplného doporučeného vybavení podle Průvodce:

  • Velký nebo malý kryt motoru
  • Spodní padací rámy + padací rámy motoru
  • Centrální stojan
  • Textilní boční brašny s rychloupínáním na zámek na rám
  • Přídavná světla
  • Tankvak s pouzdrem na mapu
  • Navigace
Kryt motoru, padací rámy, centrální stojan, světla, tankvak, navigace...

Zde platí totéž, co u offroadové konfigurace motorky výše. Jde nám hlavně o bezpečnost vaší, i motorky. Ustoupil bych asi jen u krytu motoru. Kryt motoru bude stačit menší a lehčí, který se spoustě lidem pro svou subtilnost i víc líbí. Zboku pořád dobře chrání svody a zespodu motor. Jen na běžných cestách lesem, kde jezdí místňáci osobními auty, nepočítáme s tím, že byste břicho motorky otloukali o zapomenuté skály nebo stromy. V každém případě je i tento lehký kryt motoru ze 4mm profilovaného hliníku nesrovnatelně pevnější, než originál Honda. A na to dálkové cestování je fajn mít navigaci.

 
Textilní brašny na pohodlné cestování

Už víme, proč do offroadu úplně nechceme kufry. Jsou těžké a můžou nás při pádu trefit hranou do nohy. Ale měkké brašny nejsou zase příliš pohodlné na manipulaci, pokud je chceme odnést do hotelu. Sundávání z motorky je na dlouho. Proto firma BUMOT přišla s řešením, které si bere od každého to nejlepší. Textilní brašny, které mají rychloupínací mechanismus shodný s plechovými kufry. BUMOT Extremada.

Brašny BUMOT Extremada jsou z tak odolné Cordury, že je náš zákazník neprodřel ani když se ve stokilometrové rychlosti klouzal po asfaltu. Uvnitř je všechno v oddělených vodotěsných vložených brašnách, takže vše zůstane v suchu. Ale hlavní kouzlo je opravdu v tom, že je díky zadní hliníkové stěně odemknete a odnesete z motorky stejně pohodlně, jako kufr. Pasují na stejné nosiče, jako kufry od BUMOTu. Takže pokud máte oboje, můžete se rozhodnout, kdy pojedete s kufry a kdy s brašnami. A stejně jako kufry, i brašny Extremada jsou na motorce perfektně symetrické - pravá brašna má prohnutý zadní díl, aby mohla být usazena blíž k výfuku. Na levé straně můžete mít z vnitřní strany nosičů plechový kastlík na bezpečné uložení věci. Celkově dostanete 74 litrů prostoru.

Africa Twin Outback Motortek Bumot Extremada-8243

 

Užitečné věci pro jakékoli cestování...

Pro jakékoli cestování je dobré mít pár základních praktických věcí.

Stříbrná lepicí páska 3M. Legendární věc, která zachránila víc situací, než všichni komixoví hrdinové dohromady.

Šikovné brašny na nářadí a jiné drobnosti. Pro Afriku se hodí červený organizér na nářadí od Enduristanu - jakákoli brašna, která není černá, je pro hledání věcí vždycky přehlednější.

BUMOT zase dělá kvalitní cordurové brašny do víka všech verzí jejich kufrů - bočních i vrchních. Ty jsou ideální na dokumenty, mapy, nabíječky a takové věci. Brašnu do víka topcase používám i jako brašnu na svůj 13 palcový notebook, i mimo kufr vypadá dost dobře.

Nemohu zapomenout ani na nejuniverzálnější zavazadlo na světě. Odborně se to jmenuje síťka na helmu, ale říkám tomu multipavouk. Asi mě chápete.

 

 

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.